tirsdag den 20. marts 2012

Rester til frokost

Jeg nød godt af gårsdagens menu, da jeg holdt pause fra læsningen og tog lidt frokost i dag.
























Kylling
Kyllingelår (som mange som man nu ynder at indtage. Jeg købte en pakke på 700 gram, så der blev lidt tilovers til min frokost i dag)
2 æg
Chilisauce
Soja
Lidt salt
Smuttede og hakkede mandler (100-150 gram)

Mandlerne overhældes med kogende vand, skylles med koldt vand og smuttes.
De hakkes, til de har den størrelse, man ønsker på kyllingen.
Æg, chilisauce, salt og soja blandes sammen i en skål.
Æggeblandingen pensles på kyllingelårerne.
Kyllingen vendes i mandlerne.
Kyllingen placeres i et smurt ovnfast fad.
Bages/steges ved 220 grader i 50-60 minutter.

Svamperisotto
2 dl grødris (jeg købte ikke rigtige risottoris, da vi havde grødris i forvejen. Så om det er bedre med risottoris, kan jeg ikke udtale mig om)
2 dl hvidvin
1 Løg
Smør
Evt. olie
5 dl hønsebouillon (jeg lavede det ved hjælp af de der smarte terninger ;-))
200 gram champignon
1/2 dl revet parmesan (evt. ekstra til pynt efter eget ønske)
Salt
Peber
1 håndfuld rucola (er ikke med på billedet, men det var oven på min portion til aftensmaden)

Champignon renses og skæres i mundrette stykker. Steges i lidt smør eller olie på en pande. De tages op fra panden og lægges til side.
Løg hakkes fint.
Parmesan rives (vi havde dog sådan noget færdigrevet på pose, så det brugte jeg og sprang dette punkt over)
Bouillon laves efter anvisning.
Smør og/eller olie varmes op i gryde, hvor løg svitses nogle minutter.
Risene tilsættes og svitses med i et minut. Pas på, det ikke brænder på! Tilsæt evt. mere smør.
Hvidvinen hældes i, og der skrues ned for varmen, når den så småt er fordampet/absorberet.
Bouillonen kommes i. Det skal gøres lidt efter lidt, så risene når at absorbere det, inden næste omgang hældes i.
10-15 minutter senere er "risgrøden" færdig.
Gryden fjernes fra komfuret, og der blandes champignon og parmesan i.
Risottoen trækker nogle minutter, gerne under låg.
Risottoen serveres og pyntes evt. med rucola og parmesan efter ønske.

Retten nydes med resterne af hvidvinen og gerne i godt selskab :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar