torsdag den 21. februar 2013

Torsdagskylling

Aftenens menu bød på en debut i vores køkken. Jeg har aldrig før lavet kylling i karry, men det stod på madplanen, og det var lige, hvad jeg havde lyst til i dag :-) Så det blev til min egen udgave af kylling i karry med en omgang kogte ris til. Resultatet blev rigtig godt, så jeg vil da ikke snyde jer for opskriften og et, knap så indbydende, billede af retten.

Jeg var simpelthen så sulten, at jeg glemte alt om at tage billedet, mens maden lå på tallerkenen. Så jeg tog lige et billede ned i gryden for lidt siden, inden maden blev pakket væk. Det er ikke en så fotogen kylling i karry, men det er vel heller ikke det vigtigste.
















Her kommer min opskrift, som er inspireret af denne. Der var mere end rigeligt af kyllingeretten, så der er nok til 5 mennesker i denne portion:
- 3 kyllingefileter, som skæres i mindre stykker
-1,5-2 løg (afhængigt af størrelsen)
- 3 gulerødder
- 1 stort smagfuldt æble 
- 0,5-1 dåseananas (vandet skal ikke hældes fra, begge dele skal i retten. Mængden afhænger af, hvor vild man er med det søde i en ret som denne. Jeg brugte lidt over en halv dåse)
- 4 dl. vand
- 2 bouillonterninger med hønsesmag
- 0,25 liter madlavningsfløde (jeg brugte 8%)
- 6 spsk. karry, ikke en mild af slagsen
- 50 gram smør
- Evt. sovsejævner
- 2 kogeposer med ris

Alle ingredienser klargøres: kyllingen skæres i stykker, gulerødderne skrælles og skæres i skiver, æblet skæres i mindre stykker, løgene skæres i tern.
Karryen "brændes af" (vær meget opmærksom her. Mit brændte en smule på, men jeg nåede dog at redde den) ved, at karryen kommes i en tør og varm gryde. Det holdes i konstant bevægelse 1-2 minutter. Smør og kylling kommes ved, og kyllingen steges i nogle minutter.
Gulerødder, løg og æble tilsættes og det sauterer sammen med kyllingen. Efter nogle minutter tilsættes vand, så det dækker retten. Bouillonterningerne kommes i retten og ananas (inklusiv vand) tilsættes også.
Retten småsimrer i ti minutter, hvorefter fløden tilsættes. Sovsen jævnes til en tilpas tykkelse. Min skulle jævnes en del, før den blev tyk nok til min smag.
Der skrues helt ned (evt. slukkes) for retten og risene koges i mellemtiden. Når de er færdige anrettes der på tallerkener, og SÅ skovles der indenbords ;-)

Vi har mere end rigeligt til en eller to omgange frokost i morgen. Jeg glæder mig allerede!

3 kommentarer:

  1. Mums :) Elsker den slags retter!

    SvarSlet
  2. Det gør jeg nemlig også. Kom helt bag på mig, at jeg faktisk aldrig har kastet mig ud i kylling i karry før.

    SvarSlet
  3. Det lyder bare vildt lækkert. Mm... :)

    SvarSlet