torsdag den 14. marts 2013

Sommerlængsel: Barcelona - Dag 6

Faktisk har jeg slet intet imod, at der fortsat falder sne, selvom kalenderen vidner om forår. Jeg er slet ikke nået at blive træt af sneen endnu. Men derfor længes jeg stadig efter sol og sommer - og nok mest af alt efter at rejse ud i verden. Derfor ville jeg da lige gribe stafetten og fortsætte med at vise billeder fra vores skønne ferie i Barcelona sidste sommer. Det er absolut ikke sidste gang, jeg har besøgt byen, og at skimme billederne i iPhoto var lidt ligesom at rejse tilbage :-)

Jeg blev jo aldrig færdig med at vise billeder og beskrive de enkelte dage, så her kommer lidt om, hvad vi lavede på den sjette dag, som var en søndag.

Vores morgenmad var ikke noget særligt, og typisk så den sådan her ud. Men morgenmaden på hotellet var alt for dyr til, at vi ville købe den. Så vi handlede i stedet lidt småting i det lokale supermarked og nød lidt brød og yoghurt. Det var nu udmærket som start på dagen, og vi fik smagt en del finurlige yoghurter og juicevarianter.

Vores første stop var endnu et af Gaudis arkitektoniske kunstværker. Det var bygningen Casa Milá, som ikke lå frygteligt langt fra, hvor vi boede. Så den skulle vi lige et smutte forbi og sætte flueben ud for to-do-listen. Jeg synes, hans bygninger er så fine og specielle. Generelt er den catalanske arkitektur noget af det, jeg virkelig gerne vil se mere af - det gav Barcelona et helt særligt udtryk.

Turen gik også til det gotiske kvarter i byen, som uden tvivl er et besøg værd. Vi kunne gå dertil, og da vi ankom, stødte vi på det fineste lille torv, som i weekenden var et minimarked med lokale kunstner. Her blev solgt kunst i alskens afskygninger, og det var rigtig sjovt at gå rundt og se på de enkeltes håndværk. Desuden sad der en kunstner og producerede et maleri, mens vi var der, så ham stod jeg et stykke tid og kiggede over skulderen - det var imponerende at se billedet tage mere og mere form efterhånden som tiden gik.

Lige ved torvet (se billederne over) ligger katedralen Santa Maria del Mar, som vi var inde i. Det er den katedral, som bogen "Havets Katedral" omhandler. Jeg har ikke selv læst bogen, men det kunne jeg snildt finde på. Det var en rigtig flot katedral, og den er også en af byens absolut mest anerkendte. Det flotte glasmosaik gjorde også besøget indenfor helt særligt, da det lyste rummet op på en ret anderledes måde.

Desuden aflagde vi den største katedral, La Seu, et besøg lige efter. Her skulle man dog være anstændigt påklædt, så jeg måtte hive gevaldigt ned i shortsene og gå ind med hængerøv. Der var heldigvis ingen, som lagde mærke til eller påtalte noget. Katedralen er stor og flot, men jeg kunne bedre lide stemningen i Santa Maria del Mar. Dog var der messe/gudstjeneste i La Seu under vores besøg, hvilket var en spændende oplevelse at få med, så vi stod og lyttede efter i nogle minutter. Det blev endda transmitteret med TV fra den ende af kirken, som kun var for dem, der deltog i "ceremonien" og så ned til alle os turister, som stod i den anden ende.

Lige i nærheden af La Seu havde jeg læst om en bygning med en berømt postkasse, hvor motivet er svaler og en skildpadde. Det skulle bringe lykke at stryge figurerne med hånden, og de er derfor godt slidte. Vi vadede rundt og kunn ikke finde "Casa del l'Ardiaca", hvor postkassen skulle være. Så jeg forsøgte at spørge om vej ved en meget flink dame på et turistkontor, som pegede mig præcis derhen, hvor vi kom fra. Til sidst fandt vi det dog, og det ligger lige ved siden af La Seu. Jeg fik strøget postkassen :-)

Om eftermiddagen gik turen til havnen, hvor der ligger et shoppingcenter. Her fik vi småshoppet, og så udnyttede jeg, at der ligger en Starbucks. Men de taler seriøst dårligt engelsk i Barcelona, og de kender tydeligvis heller ikke til mit navn, for der stod "Nina" på bægeret. Vi sad på en af bænkene ved havnen og nød vejret og udsigten, mens vi hvilede de småtrætte fødder. Meningen med havnebesøget var også at fordrive tiden en smule, da kæresten gerne ville se fodbold på en pub, som ligger i en sidegade til ramblaen. Så da kampstart nærmede sig, begav vi os ind på sportsbaren og bestilte en stor fadøl hver.

Det var en af de bedste aftener på ferien. Selvom jeg ikke er den største sportsnørd, så elsker jeg hele atmosfæren omkring sport og en fodboldkamp. Vi så Liverpool spille først og bagefter skulle Barcelona spille mod et andet spansk hold. For pokker, hvor går de meget op i fodbold, og i særdeleshed byens kæledægge, Messi. Vi sad på baren i en del timer og sugede oplevelsen til os. Vi spiste her også, og maden var virkelig god og "autentisk". Vi fik hver tre øl, en drink og en omgang mad - og vi kom i alt af med 56€. Prisen var helt fair, og jeg vil uden tvivl aflægge den lille sportsbar et visit igen, når vi en dag smutter til Barcelona igen.