mandag den 12. oktober 2015

Lidt om min efterårsferie

Lad mig sige med det samme, at jeg desværre ikke holder kartoffelferie for fuldt blus. Jeg arbejder jo normalt tyve timer om ugen (når jeg ikke lige har for travlt og ender med flere timer end det...), og jeg slipper heller ikke for alle arbejdsmæssige opgaver i denne uge. Alligevel skruer jeg lidt ned og nøjes med få timer om dagen, og så regner jeg med en eller to hele fridage. Blandt andet skal mandens aflevering af Ph.d.-afhandling fejres med lækker middag ude i byen torsdag aften, og så holder vi begge fri fredag.


Kontoret jeg normalt sidder på er lukket ned her i efterårsferien. I princippet kan jeg godt cykle derud, låse mig ind og knokle fra min faste plads. Og normalt ynder jeg at skelne arbejde og fritid ret meget, så jeg kan holde helt fri, når jeg ikke er på kontoret. Efterårsferien bliver lidt anderledes, da jeg ikke har lyst til at cykle ud for at sidde mutters alene i en kæmpe bygning. Så jeg dækkede op til hjemmekontor i formiddags og fik arbejdet nogle timer.

Det som jeg egentlig ville med indlægget her var at lave en bette liste over, hvad jeg satser på at nå her i de kommende dage. Jeg har i hvert fald tænkt mig, at jeg gerne må mærke lidt til feriestemningen. Jeg har følgende på min efterårsferie to-do:
  • Besøge biblioteket. Jeg elsker at bruge oceaner af tid på biblioteket og låne (alt for mange) bøger med hjem. Heldigvis ligger der et bibliotek lige overfor, hvor jeg normalt handler til vores madplaner, så det kan nemt kombineres. I hverdagene tager jeg mig bare ikke tiden til at blive for alvor opslugt blandt boghylderne
  • Fremkalde billeder. Jeg fik arrangeret, at en fotograf kom og tog billeder til min farmors 80 års fødselsdag. I denne uge svinger jeg forbi en billedbutik og får dem fremkaldt - og så aflægger jeg IKEA et visit for at købe rammer til billederne. Min farmor bliver helt sikkert lykkelig over et lille besøg, hvor jeg har billederne med under armen
  • Købe gavepapir. Det lyder måske helt tosset, men jeg går snart i gang med at pakke pakkekalendergaver ind. Jeg udveksler, igen i år, pakkekalendre med to skønne damer. Og for ikke at stresse over det natten op til, at de skal udleveres, så det ender med en knap så hyggelig stemning, vil jeg være forudseende og begynde i god tid. Om jeg reelt når at pakke nogle ind, er jeg lidt i tvivl om, men jeg køber i hvert fald ind til det, så det er klart, når lysten til gavepapir, tape og gavebånd overmander mig
  • Fødselsdag hos en god veninde. Onsdag aften står den på hygge og fejring af en veninde. Jeg glæder mig helt vildt, og så elsker jeg, at hun holder det en hverdagsaften. Så behøver der ikke gå drukspil og bytur i den, hvis jeg ikke lige orker det. Jeg er efterhånden så gammel (eller moden ;-) ), at jeg prioritere hverdagsaftenshygge med god mad og vin over et alt for proppet dansegulv på et disko-dasko, hvor støjniveauet dræber ethvert forsøg på at udveksle to ord
  • Græskarudskæring. Jeg overvejer virkelig meget, om i år skal være det år, hvor jeg tager kampen op med et græskar. Det kunne være så fint ude i opgangen (uden levende lys i!) eller inde i vores vindueskarm, hvor jeg kunne tænde lys i det om aftenen. Jeg skal lige mærke efter, om jeg virkelig orker det. Det er lidt ærgerligt at købe et stort, fint græskar, hvis jeg så ikke får gjort noget ved det
  • Fejre manden. Som nævnt skal vi ud torsdag aften, hvor han har sørget for et bord på en restaurant ingen af os har prøvet før. Han har hørt godt om den, så jeg glæder mig. Det er så vildt, at han snart afleverer et projekt, han har arbejdet på i flere år! Jeg er virkelig stolt af ham og hans forskning
  • Måske i sommerhus. Vi overvejer at smutte i sommerhus fredag morgen og overnatte til lørdag. Der er intet bedre end at køre op i mine forældres sommerhus, tænde op i brændeovnen, krybe i de bløde, uldne sokker og spille brætspil, se film og lave god mad. Eller at klæde sig varmt på og gå ned til havet.
  • Fødselsdag med mandens familie. Lørdag begiver vi os ud i ferietrafikken, da vi skal til fødselsdag på Sjælland, hvor mandens mindste fætter skal fejres. Der plejer at være godt gang i den (de er tre brødre under 12), masser af kage og kandevis af kaffe
Har I efterårsferie? Og skal I bruge den på noget hyggeligt? Jeg ser i hvert fald frem til alle tingene på min lille liste. Rigtig god efterårsferie til alle jer, der kan nyde godt af sådan en :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar