tirsdag den 22. marts 2016

Fem ting du kan lave på en fridag

Jeg er udpræget fan af lister. Faktisk laver jeg lister over næsten alt; madindkøb, pakkelister til ferier, bøger jeg gerne vil læse og næsten daglige to-do-lister. Derfor er jeg også vild med idéen om en lille liste over ting, som man kan bruge en fridag på. For jeg kender det fra mig selv - pludselig er dagen gået, og så har man faktisk ikke nået ret meget andet end at sove længe, tage et bad, handle til aftensmaden og besvare nogle e-mails. Dage kan forsvinde, uden man rigtigt når at få fat i dem og bruge dem på noget.

Mange af jer har sikkert fri her omkring påske. Jeg holder selv påskeferie, selvom jeg nok ikke slipper for et par timers arbejde. Heldigvis blive det hjemmefra, så arbejdet kan akkompagneres af joggingtøj og god kaffe. Og det kan laves uden krav om, at jeg letter rumpetten fra sofaen :-)

Hvis I har nogle fridage nu her, så har jeg stykket en miniliste sammen. Fem helt simple ting, du kan bruge dagen på. Jeg kunne snildt være kommet på flere ting, men det er (for mig i hvert fald) urealistisk at nå 8-10 ting på en fridag, hvor jeg også gerne vil sove længe og starte morgenen langsomt.



I dag eller onsdag har jeg tænkt mig at kopiere listen fra dette indlæg til mit eget liv. Den er fyldt med lutter rare sager, og der er både afslapning og lidt aktivitet på menuen. Her er fem ting, jeg vil bruge en fridag på.

1) Lægge neglelak. Jeg har næsten konstant neglelak på, da jeg ellers piller og bider noget så grusomt i mine negle. Derfor lægger jeg også neglelak i det daglige, og det er ikke kun forbeholdt fridage. På en fridag har jeg dog en yderst vigtig faktor, som jeg ofte mangler, når jeg svinger neglelaksbørsterne - nemlig tid. I stedet for at småstresse over, hvilken farve jeg vil lægge og ikke mindst tørretiden, fordi jeg skal ud af døren inden for en halv time, så vil jeg tage mig god tid til at kigge alle mine farverige lakker igennem og bruge tid på at lægge det ordentligt. Lige for tiden har jeg neglelakken fra billedet på mine negle. Den er fra Revlon og er i farven Checkmate. Sammen med topcoaten fra samme serie holder den bedre end mange af mine andre neglelakker.

2) Læse en god bog. For mig er læsning afslappende, fordi man forsvinder lidt fra overfladen imens. Man dykker ned i bogens univers. Det er sjældent, jeg får åbnet en bog i hverdagene. Jeg ville gerne, men jeg får det simpelthen ikke gjort. Jeg gik i gang med Rakkerpakhuset, da vi var i San Diego. Den vil jeg bruge lidt af min fridag på, for den er både velskrevet, sjov og dejligt ligetil.

3) Smække benene op og lokke manden til at se en tv-serie. Ligesom med bøger, så er tv-serier på samme tid underholdende og afslappende. Lige for tiden er vi i gang med House of Cards. Det er en af de eneste serier, som jeg for alvor har givet et forsøg og som virkelig har fanget mig. Vi sluger afsnittene råt, så for ikke at løbe tør alt for hurtigt, spreder vi dem ud over nogle dage. På en perfekt fridag vil jeg mindst se set afsnit af en god tv-serie.

4) Gå, løbe eller cykle en tur. Måske sågar spænde rulleskøjterne. Pointen er, at jeg helt sikkert vil prioritere et smut udendørs. Jeg elsker den energi, som jeg får ud af at løbe en tur. Det giver mig slet ikke den samme energi at hoppe op på et løbebånd. Imens jeg laver den her liste bliver jeg da helt ærgerlig over, at jeg kun har et par oldgamle rulleskøjter, som i øvrigt opholder sig i mine forældres garage. Det kunne være hylemorsomt at hoppe i dem og kombinere den friske luft, lidt motion og gode grin.

5) Det er også helt oplagt at aflægge et loppemarked et besøg, når man nyder en fridag. Jeg planlægger at finde et i Odense eller omegn og se om der gemmer sig noget guld mellem alt ragelset. Typisk er der langt mellem snapsene (andre end mig, der efterhånden straks tænker Snapchat og ikke den afskyelige, traditionelle danske drik?!), men jeg elsker at snuse rundt blandt de mange ting. Eftersom vi snart flytter, skal jeg ikke investere i en masse nyt til boligen, men måske finder jeg en lille og helt uundværlig ting eller måske et par gaver til året pakkekalendere til mine veninder.

Hvad vil I allerhelst bruge en fridag på?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar