fredag den 4. oktober 2013

USA Eventyr: Fra San Francisco til Yosemite

Så er det igen tid til et af de billedtunge indlæg. Men jeg KAN altså ikke skære flere af dem fra, end jeg allerede har gjort. Har jo i forvejen måtte fjerne dem med kæresten på, da han ikke har udtrykt et ønske om at optræde på bloggen :-)

Vi havde lejet en bil gennem vores rejsebureau, som vi skulle hente i San Francisco lufthavn klokken 10.00. Så vi sagde farvel til hipsterhotellet og tog toget til lufthavnen. Da det blev vores tur ved skranken fortalte den rare bilmand, at vi kunne opgradere vores bil for billige penge. Først kiggede vi lidt skeptisk på hinanden og ville afslå, men det viste sig at være en Ford Mustang fra 2013, som det kun ville koste os 100$ (under 600 kroner) at opgradere til. Vi var stadig ikke overbeviste, men han fortalte yderligere, at den var mere økonomisk end en af de små, som vi skulle have haft. Og så kunne kæresten ikke stå for fristelsen længere.

GPS havde vi med fra vores rejsebureau, og den fungerede nogenlunde. Den kunne dog aldrig finde signal, når vi holdt i parkeringshuse, hvilket var lidt frustrerende, da man jo netop har tid til at taste ind inden afgang, og gerne vil vide nogenlunde, i hvilken retning man skal. Nå, men flere veje omkring Yosemite var lukkede, da der var en ret så stor skovbrand i gang. De havde den under kontrol, men den var endnu ikke slukket, og den havde betydet, at vi skulle køre en lille omvej fra San Francisco.

Vi drog glad af sted i vores røde dyt og spiste frokost et yderst autentisk sted. Der var stort set kun lokale amerikanere, da vi kom ind på den lille diner. Indehaveren var en sød, ældre kvinde, der med det samme lurede på vores accent, at vi ikke var amerikanere (øv, vi syntes eller selv, vi lød så indfødte). Så hun gav os en knappenål og viste os hen til et verdenskort - og som billedet afslører var vi bestemt ikke de eneste turister, der havde nydt godt af den småfede amerikanske mad netop her.

Dagens uheldige episode opstod efter en del timers kørsel. Pludseligt begyndte der at være skilte om spærre vej forude, så vi holdt ind. Den skide skovbrand, tænkte jeg og kom i tanke om, at vi ikke om morgenen havde tjekket, om der var lukket yderligere veje. Det var der ikke. Men GPS'en havde ført os meget mere nord på, end vi havde regnet med, og lige op til den vej, som var lukket. Virkelig træls og i høj grad vores egen fejl, da vi bare skulle have tjekket ruten. Desværre fik den konsekvenser i forhold til opholdet i Yosemite. Vi måtte nemlig køre tilbage igen og ad en anden vej - hvilket var næsten to timer ekstra, som vi SAGTENS kunne have brugt i den ufatteligt smukke nationalpark.

Yosemite er ubeskriveligt. Jeg vil ikke en gang prøve, for billederne er ingen lighed med det syn, som møder en. Træerne er uforståeligt høje, der er sten og bjerge overalt og naturen er bare helt igennem storslået. Vi havde desværre ikke meget tid, så vi tog en lille hike, som førte os op til et lille vandfald.

Vi overvejede at gå den sidste del af hiken, som det egentligt var meningen, men det var begyndt at blive skumringstid. Den sidste del blev derfor droppet, og vi begav os mod lejren. Og jeg lover jer for, at mørket tog fart. På under en halv time blev det mørkt (som i noget nær nattemørke). Knap så rutinerede ud i hiking som vi er, havde vi ikke lommelygte eller andet grej med. Så vi skyndte os af den stejle vej nedad og tilbage til shuttlebussen. Spørg lige, om alle store sten i nærheden lignede sorte bjørne, der kun ventede på at spise mig som dessert?!

Og så faldt vi ellers omkuld i vores telt i Curry Village. Det var ret koldt om natten, men jeg synes, det var en del af oplevelsen at sove på en lidt mere primitiv måde end de gængse hotelværelser.

Godmorgen fra hipsterhotellet

Landskabet skifter konstant, og det er en kæmpe del af at være på denne slags ferie

Et enormt langt tog, som bare fortsatte for evigt (det kunne slet ikke være på billedet)

Racerbilen, som vi tilbragte 6-7 timer i dagligt

Og forfra :-)

Verdenskortet med knappenåle fra forskellige besøgende

Ingen havde endnu sat den lige midt i O'nse, så det gjorde vi naturligvis

Det går bare ligeud i timevis. Men det er smukt at køre rundt derovre

Så nærmer vi os Yosemite

Det er en oplevelse at køre fra det ret flade land og til bjerge og virkelig høje træer

Naturen kommer slet ikke til sin ret, men i forhold til bilen på billedet kan man ane, hvor stort der er

Køreturen ind i nationalparken er noget helt specielt

Vi begav os ud på en lille hike på halvanden-to timers tid

Og jeg stoppede konstant op for at forsøge at indfange stemningen

Der var bare så stille. Naturen er vild, stor og smuk, og så var der bare ingen menneskelarm

Synes det her billede er flot og råt på samme tid

Så nåede vi til vandfaldet, som var endestationen for vores hike

Det var ubeskriveligt fint. Og om foråret er der endnu mere vand end i september

Jeg var virkelig fascineret af de høje træer. Nøj, hvor følte jeg mig lille og ubetydelig

Vi boede i et af de her telte. Koldt og primitivt, men absolut en del af oplevelsen

En sød lille fugl uden for vores telt

Sådan ser teltene ud. Der er to senge, en safety box og en stol. Uden for er der en kasse til opbevaring af al mad. Så man ikke lokker bjørne, løver eller andre søde dyr til lejren ved at have det liggende frit inde i teltet