mandag den 11. november 2013

En debut

Vi havde inviteret svigerfamilien til Mortens aften i går, og så stod den naturligvis på andesteg og diverse tilbehør. Hverken kæresten eller jeg har dog lavet andesteg før eller alt det tilbehør, som vi havde planlagt. Der skulle times, tilrettelægges og tænkes fremad i det lille køkken, så det hele blev færdigt nogenlunde samtidigt.

Desuden skulle kæresten spille kamp i går. Vi satte andestegen ind lidt i ni om morgenen, og vi nåede lige at tage den ud klokken halv to om eftermiddagen, inden han smuttede. Tilbage stod jeg med andefedt og skulle forsøge at lave en lækker brun sovs. Jeg aner ikke, hvordan sådan en skal smage, når den smager rigtigt. Så jeg gav den gas med ribsgele, kulør, salt, peber, lidt fløde, vand og sovsejævner. Til sidst tænkte jeg, at kæresten måtte redde den eller lave en ny, når han kom fra kamp. I stedet kastede jeg mig over den friske rødkålssalat med appelsin, valnødder og feta, hvilket gik en del nemmere. Der er ligesom ikke så meget, der kan gå galt, når man snitter til en salat, vel?

Nå, men jeg fik nok af forklædet, bradepander, gryder, skærebræt og andre køkkenremedier. Jeg drønede over og så kæresten spille det sidst af sin kamp. Og selvom de tabte, var det ret med en lille pause fra det efterhånden godt rodede køkken. Heldigvis var kæresten godt tilfreds med min sovs, så jeg havde ikke smadret den.



Vi nåede det hele, og maden blev timet rigtig fint, så det hele stort set var varmt og klart på samme tid. Egentligt var det ikke svært at lave aftenens måltid - det krævede bare gode portioner af overblik, planlægning og tålmodighed. Alt i alt var det en okay debut for andestegen i vores køkken. Fik I smagt på lidt and i går?

2 kommentarer:

  1. Lækkert! Den sovs lyder god :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syntes bare, den smagte helt forkert. Og meget af fedt. Men jeg fik noget af fedtet fra, og da kæresten skulle smage den til, var han faktisk ganske tilfreds med min indsats :-)

      Slet