torsdag den 12. juni 2014

Skøn sommerkage

Jeg fik lovet lidt for meget, da jeg tippede om en kageopskrift, der ville komme på bloggen i går. Men nu er den her altså. Og for filan, hvor er det selvpineri at lave dette indlæg en solskinstorsdag omkring formiddagstid, hvor min krop virkelig godt kunne klare (bare et lille bitte stykke af) sådan en kage.

Opskriften var ny for mig, men den var virkelig nem at gå til og yderst velsmagende på den sommeragtige måde. Jeg bagte kagen, da vi havde et vennepar på besøg sidste lørdag. Netop fordi den er så simpel at kreere, er den perfekt dessert på en aften, hvor man hellere vil nyde selskabet end at knokle i køkkenet. Den blev lavet, inden de kom. Så det var bare at fiske creme fraichen ud af køleskabet, da den skulle serveres. Easy peasy. 





 

Opskriften er fra bogen "Byens bedste brød og kager", hvor den hedder hindbærbradepande. Jeg skiftede dog nogle af hindbærrene ud med blåbær, hvilket fungere rigtig godt. Andre bær og frugter kan også snildt bruges. Desuden havde vi ingen bradepande, så jeg bagte den i en springform i stedet, så min kage blev lidt mindre og højere end den i bogen.

I opskriften står der 12-14 personer, men jeg vil nok nærmere sige 10-12 med min kage.

Ingredienser
150 gram rørsukker
100 gram smør (stuetemperatur/småblødt)
6 æg
200 gram mel (jeg brugte hvedemel, og jeg ved ikke om andre typer mel vil fungere)
3 tsk. bagepulver
2 tsk. vaniljesukker (min fik lige lidt mere, da jeg så kunne få tømt bøtten. Det skadede slet ikke!)
1 dl. mælk
125 gram hindbær (tag nogle til side til pynt)
Ca. 275 gram blåbær (tag nogle til side til pynt)
2 spsk. abrikosmarmelade til pensling
2 spsk. vand
Creme fraiche

Fremgangsmåde
Rør rørsukker og smør sammen i en skål. Jeg brugte håndmixeren og blev ved til det var ensartet og jævnt.
Tilsæt æg - ét ad gangen.
Sigt mel i og derefter bagepulver og vaniljesukker. Rør blandingen godt sammen.
Kom mælken i lidt efter lidt og rør det sammen.
Tænd ovnen på 190 grader.
Smør bradepanden/springformen med smør (sørg for, den er godt smurt, så kagen ikke sidder fast).
Hæld dejen i formen og drys/fordel bærrene i dejen.
Kom kagen i ovnen og bag den cirka 30-40 minutter. Hold dog øje med den, da bagetiden afhænger af formen og kagens størrelse/tykkelse.
Tag kagen ud og lad den køle af.
Kog abrikosmarmelade og vand sammen i en gryde. Pensl det på kagen for at glasere den.
Pynt med overskydende bær, som sidder nogenlunde fast pga. glaseringen.
Server med creme fraiche til. Den kan sikkert også serveres med flødeskum, men jeg synes, den kræver tilbehør af mere syrlig og frisk karakter.
 

2 kommentarer:

  1. Åh, det er lige så man kan dufte den gennem skærmen.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Den både duftede og smagte også rigtig godt :-)

      /Line

      Slet