onsdag den 25. marts 2015

Nem og sund morgenmad: Bananpandekager

Jeg er typen, der enten er voldsomt sulten, så snart jeg slår øjnene op eller absolut ingen appetit har om morgenen. Der er ligesom ingen mellemvej for mig. Og det svinger nærmest fra dag til dag, om jeg styrter ud til køleskabet efter dagens første måltid eller ej.

Desværre er jeg sjældent typen, der magter en masse kulinariske udfordringer og mad i gourmetklassen fra morgenstunden. Heller ikke selvom jeg faktisk nogle morgener, særligt her i Uppsala, har tiden til at kræse lidt for morgenmaden. Jeg vil helst bare have, det er simpelt, velsmagende og forholdsvis hurtigt at tilberede. Her er bananpandekager et virkelig godt bud på et lækkert morgenmåltid - og så er de tilmed i den sundere ende af skalaen. For et års tid siden delte jeg en opskrift på bananpandekager lige her. I morges lavede jeg dog en mere simpel udgave, som er helt uden mælk og havregryn.


Ingredienser til 5 mindre pandekager:
1 banan (gerne ret moden. I hvert fald ikke helt hård og grøn)
2 æg
En smule salt
Lidt smør

Fremgangsmåde:
Bananen skæres/rives i mindre stykker og moses i en skål. Tilsæt et æg ad gangen og pisk det sammen med bananmosen. Tilsæt sat og bland det hele sammen. Smelt lidt smør på en pande og hæld "dej" på i den ønskede størrelse pandekage. Jeg havde plads til to på panden, men det afhænger jo af størrelsen på pandekagen og panden (samt hvor meget plads, man ønsker for at kunne vende osv.). Lad dem stege 2-3 minutter og løsn dem forsigtigt rundt i kanten. Vend pandekagerne forsigtigt og lad dem stege et par minutter på den anden side.


Normalt ville jeg komme lidt topping på, som jeg også skrev om sidst jeg delte en opskrift. Det orkede jeg ikke lige i dag, og vi havde heller ikke noget vildt interessant at pifte bananklatterne op med :-) Til gengæld skyllede jeg dem ned med et stort krus kaffe, og det er heller ikke sådan at kimse af. Beklager den dårlige billedkvalitet i dette indlæg, men jeg skyndte mig at snuppe to billeder med min mobiltelefon, inden jeg satte tænderne i bananpandekagerne.

Denne portion mætter ret godt, og jeg er endnu ikke frokostsulten (hvilket jeg ellers ind i mellem er allerede omkring klokken 11!). Så det er en nem, sund og relativt hurtig omgang morgenmad, der holder mig mæt længe. Der er vist ikke ret meget at klage over, og jeg kunne sagtens finde på at lave en omgang mere en af de kommende dage.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar