lørdag den 16. maj 2015

Madplan og lidt om en god omelet

Som I nok ved, er jeg fan af at planlægge ugens aftensmåltider. Det er så rart ikke at skulle stå hver dag med rumlende mave i et klokken-17-stopfyldt-supermarked og tage stilling til, hvad der skal trylles frem i køkkenet. Derfor lavede jeg en madplan i går, der strækker sig over de næste par dage.

Jeg kan virkelig mærke, at jeg savner vores bil, når der skal købes ind. Dels bliver der handlet i Netto eller Fakta, som bare ikke er noget at råbe hurra for her i centrum, hvor de er rodede og uoverskuelige (og i øvrigt altid mangler varer på hylderne), og dels er det med godt læs på jernhesten, jeg triller hjem derfra. Sådan en omgang madplansindkøb fylder en del, og det er liiidt udfordrende at transportere på cyklen. Jeg ved godt, at det er luksusproblemer, og at jeg jo sagtens kan klare mig, uden automobilen, men jeg savner den dæleme.


I går var menuen som på ovenstående billede. Sidst jeg lavede omelet var smagen super, men den gik komplet i stykker og kunne ikke foldes. Denne gang lykkedes det en del bedre for mig. Jeg tog udgangspunkt i denne opskrift, men halverede den cirka. Omelet kommer helt sikkert på en fremtidig madlan, for det er både nem og velsmagende aftensmad. De kommende dages madplan ser således ud:

Fredag: Omelet med løg, spinat, champignon og ost. Råkost salat af gulerødder, æble og mandler
Lørdag: Fiskefrikadeller og perlespeltsalat med squash, peberfrugt, tomat, forårsløg og feta
Søndag: Fuldkornstærte med kylling, spinat, rødløg, feta og peberfrugt. Rester af perlespeltsalaten
Mandag: Rabarberkylling og brune ris. Inspireret af denne opskrift
Tirsdag: Tomatsuppe med en kæmpe klat creme fraiche

2 kommentarer:

  1. Uhm omelet er altid godt - og nemt!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Netop. En ret får altid en ekstra stor stjerne hos mig, hvis den både smager godt og er nem at lave :-) Det er ikke altid, jeg orker at bruge timevis på aftensmadens fremstilling.

      /Line

      Slet