fredag den 8. maj 2015

Øjenskygge palette: The Nudes

Jeg manglede lidt variation på øjenskyggefronten. Det er langt fra hver dag, jeg bruger øjenskygge, hvilket primært skyldes, at jeg rigtig har andet end Woodwinked fra MAC, der kan bruges til hverdag. Og ind i mellem er den lige en tand for festlig og glimtende at smide over hele øjenlåget. Jeg savnede derfor en blanding af øjenskygger med både matte og glimmerfinish i blandt. Derfor investerede jeg i denne sag med tolv forskellige farver. Den er købt i Matas til 119 kroner. Prisen er lidt høj, men der er trods alt tale om under ti kroner pr. øjenskygge, og så er der jo intet at sige til prisen. I USA kan den findes til 10-12 dollars, så der er penge at spare, hvis man falder over den udenlands.


Jeg faldt for, at der både er øjenskygger, som er helt matte og andre, der er fulde af glimmer. Ud af de tolv øjenskygger er 5 helt matte (nummer 3, 5, 6, 8 og 12) mens 7 andre (nummer 1, 2, 4, 7, 9, 10 og 11) er mere eller mindre i den glitrende og glimrende ende af farveskalaen.

Det er virkelig svært at fange skyggernes farve og finish ordentligt på et billede. Billedet herunder fanger det dog nogenlunde og viser i hvert fald, hvor stor variation, der er i denne øjenskygge palette. Min eneste anke på den front er, at nummer 2 og 5 stort set er identiske med den lille forskel, at nummer 2 har shine og nummer 5 er helt mat. En af dem kunne godt have været erstattet med en farve, der ikke lignede de andre på en prik.

Desuden er paletten indrettet på den måde (hvilket er illustreret bag på paletten), at farverne fungerer som duos, trios eller quads. Der er tegning bagpå indpakningen af, hvordan man kan lægge de forskellige farver. Duos er nummer 1 og 2, nummer 3 og 4, osv. (altså farverne ved siden af hinanden horisontalt). Trios er 1, 2 og 3, 10, 11 og 12, osv. (på samme måde, blot med en ekstra farve). Quads er 1, 2, 7 og 8, 3, 4, 9 og 10 eller 5, 6, 11 og 12 (altså to farver for oven og de to farver nedenunder). Der ud over er det naturligvis tilladt at bruge sin fantasi og anvende farverne, som man lyster. Eller nøjes med at bruge én af øjenskyggerne. Dog synes jeg, det er rart med noget inspiration og at Maybelline giver en idé om, hvordan man kan lægge øjenskyggerne (på hele øjenlåget, i ens crease eller som highlighter).


Det er altid svært at gengive farverne ved at lave swatch. Alligevel giver det en idé om, hvordan øjenskyggerne tager sig ud på hud fremfor i indpakningen. Nummer 3 er dog mere tydelig, omend stadig svagt pigmenteret, i virkeligheden, mens nummer 11 ikke er så pigmenteret i virkeligheden som på billedet.

Overordnet er jeg tilfreds med kvaliteten og konsistensen af skyggerne. Der er ret stor forskel på pigmenteringen, hvilket naturligvis er lidt ærgerligt, men nok ret forventeligt. På den anden side behøver alle mine øjenskygger heller ikke være super intense og meget pigmenterede. Konsistensen er hverken meget tør eller meget cremet. Den virker ret almindelig og forventelig på det punkt. En smule blødere/mere cremet konsistens ville have været luksus, men kvaliteten og konsistensen er ikke dårlig på disse. 

De farver jeg vil anvende til hverdag er nummer 2, 3, 5, 6, 8, 11 og 12. Altså primært de mere afdæmpede og matte. Den sorte vil jeg ikke anvende på hele øjenlåget men i stedet som en lidt blødere eyeliner. Nummer 4 og 10 er nogle af de mest pigmenterede i paletten. Dem vil jeg helt sikkert anvende til festlige lejligheder eller på dage, hvor jeg trænger til et skud glimmer.

Den eneste farve, jeg ikke lige kan forestille mig at gøre vildt meget brug af er nummer 9. Den fejler ingenting, men den er guldfarvet med gullige toner, og jeg synes ikke, det spiller optimalt med min hudfarve. Nummer 7 har lidt rødlige undertoner, hvilket normalt ikke er pænt til mig, men den trækker mere brunlige farve, hvilket gør den ret anvendelig i kombination med nogle af de andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar