torsdag den 10. september 2015

Idéer til barselsgaver

To af mine allerbedste veninder har født inden for det sidste stykke tid. Den ene fødte en lille Malou i juni, og den anden fødte en lille Sofus i august. Når nogle af jordens dejligste damer skaber nyt liv, så er en barselsgave (eller mange barselsgaver, ahem) på sin plads.

Det er altid lidt svært at greje, hvad der er allermest behov for i en familie med en lille ny. Så jeg har fundet på det meste ud fra min egen mavefornemmelse og impulsive indskydelser. Som I kan læse lige her, så var jeg ikke i vildt god tid med den hæklede flagranke, da Malou meldte sin ankomst en uge før termin. Alligevel fik jeg både i juni og august fiflet barselsgaver sammen, som begge gange var en kombination af en del hjemmelavede sager og nogle købte sager. Billederne afslører vist ret meget, at jeg absolut ikke mestrer begrænsningens kunst ;-)

Måske kan indlægget her give lidt inspiration til, hvad man skal dukke op med, når man møder en lille verdensborger for første gang. I virkeligheden er det nok ret ligegyldigt, for den nybagte familie bliver overdynget fra højre og venstre med gaver og lykønskninger, så de mangler jo ingenting. Derfor kan jeg godt lide at lave hjemmelavet, så det er en anelse mere personligt end mange af de andre gaver, der vælter ind i den første tid.


Til Malou hæklede jeg en flagranke. Den drillede en smule, men endte med at være fin og præsentabel. Jeg havde desuden købt et par navyblå fløjlsbukser (som forhåbentligt kommer til at passe i de koldere måneder), en babybog med dyr og en melaminkop fra Design Letters med et M på. Orkidéen var i stedet for en buket blomster og fordi Tine kort tid forinden havde oplevet, at alle orkidéerne i hjemmet visnede. Jeg havde også været i gang i køkkenet, da der også skulle være lidt til mor og far. Det blev til knækbrød, marmelade med citron og blåbær og lakridssmåkager med hvid chokolade.


Barselsgaven (gaverne...) til Sofus var jeg gået sammen med Rebekka om at give til vores fælles veninde. For lang tid siden, da jeg boede med manden i Sverige, faldt jeg over den søde bodystocking i økologisk bomuld med luftballoner på. Den er købt i en ret stor størrelse, da den ikke har en så nyfødt-venlig halsåbning. Bogen Elle Belle og andre børnerim har nogle søde, klassiske rim i, som jeg ikke kunne stå for. Der ud over tændte jeg sørme for symaskinen igen, som ellers havde stået helt slukøret og ensomt hen i næsten et år. Jeg syede to par babybukser efter dette mønster. Selvom det drillede en del at sy lommerne på, så lykkedes bukserne ret godt, og bedre end jeg turde at håbe på. Desuden har jeg lavet en alfabetplakat i Photoshop, som jeg har fået printet i en butik. Rammen er bare en billig IKEA-sag. For hvert bogstav er der naturligvis en illustration af en ting, der starter med det bogstav. Jeg hyggede mig virkelig med at lave den og finde på, hvilke ting der skulle være billeder af. Vi gav også familien en fællesgave, som var en masse lækker slik, og søde Trine fik lidt læsestof i form af et Alt for Damerne.

Har I selv nogle gode idéer til barselsgaver (hjemmegjorte som købte)? Eller har I selv fået en barselsgave, der var lige i øjet?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar