onsdag den 2. september 2015

Velkommen efterår

image: www.freeimages.co.uk

September måned er allerede godt i gang, hvilket jo helt officielt betyder efterår. Jeg ved ikke, om det er fordi sommeren ikke har været helt fænomenal i år eller hvad, men jeg er ikke så ærgerlig over, at sæsonen er skiftet. Det når jeg nu nok at blive, når det bliver endnu tidligere mørkt og regner fem dage i streg. Men indtil videre småglæder jeg mig faktisk lidt til efteråret, særligt da jeg kiggede tilbage på denne liste med tips til efterårshygge. Efteråret, den mørkere og koldere årstid indbyder bare til hygge. Så jeg har samlet lidt af, hvad jeg ser frem til ved denne sæson.

  • Dynen ind på sofaen. Jep, den var også på sidste års liste, men ikke desto mindre, så elsker jeg at putte under den. Gerne kombineret med en god film i tv, en god dokumentar på nettet, en spændende bog eller bloglæsning.
  • Store halstørklæder er et hit. I den rent praktiske afdeling, så varmer de og holder en del snue væk. Derudover ser det altså knaldgodt ud til langt de fleste outfits at vikle et oversized halstørklæde om halsen. Måske skal jeg investere i endnu et til samlingen i år.
  • Biografture. Endnu en genganger, men jeg synes virkelig, at efteråret lægger op til denne form for indendørs oplevelser. Jeg skal allerede i biografen på fredag sammen med en håndfuld kolleger, hvor den står på ren fodboldstemning. Vi skal nemlig se "Sommeren '92", spise sammen og derefter se de danske landsholds fodboldgutter mod Albanien
  • Mos. Jeg er vild med simreretter, og hvad passer bedre til end en god gang mos? Både i kartoffel- og rodfrugtsform er det mere end velkommen på min tallerken. Der er så meget smag i efterårets retter, hvilket jeg vil nyde.
  • Læderjakkens storhedstid er vel både forår og efterår? Jeg skal i hvert fald have den frem og lufte den næsten dagligt, for inden man har set sig om, skal den erstattes af den helt tykke vinterjakke. Denne sommer har der dog også været mulighed for at hoppe i læderjakken, men det er lidt en efterårs- eller forårsting, synes jeg. Overvejer kraftigt at anskaffe mig en mørkegrå eller navy en af slagsen.
  • Regnvejr. Skide hamrende irriterende og fuldkommen latterligt, når man er tvunget ud i det (særligt, når man er typen, der ofte glemmer regntøj)! Lige så helt igennem hyggeligt og stemningsfyldt synes jeg det er at sidde indenfor og lytte til regnen mod ruderne - eller at iføre mig regntøjet og gummirøjserne for at gå en lille regnvejrstur. Luften bliver så frisk, når det regner, og duften er bare helt speciel.
  • Varm kakao, the, kaffe, alt-muligt-lækkert-varmt-i-flydende-form. Kaffe og the tyller jeg glædeligt ned året rundt. Men varm kakao hører den mørkere og køligere sæson til, som jo starter med efteråret. Jeg skal ikke have for meget af det, da det godt kan blive lidt for sødt og "tungt" til min smag, men et krus i ny og næ det næste halve års tid vil jeg nyde.
  • Brætspil er endnu en ting, der ikke kun hører efteråret til. Men årstiden indbyder til indendørs aktiviteter, og jeg elsker at spille et brætspil med mandens, familiens eller vennernes selskab. Vi har en del spiseaftaler (aka. parmiddage) her i september, og lur mig om ikke vi eller værterne graver et bette spil frem fra gemmerne.
  • Løbeture i lidt køligere temperaturer er bestemt også noget af det, jeg ser frem til med septembers og efterårets ankomst. Min krop fungerer simpelthen ikke med løb i 15+ grader, så det har holdt lidt hårdt det sidste stykke tid. Det bliver helt sikkert stadig hårdt at komme af sted og være i gang, men forhåbentligt koger jeg ikke over og ender med hovedpine og kvalme af selv de kortere løbeture.
  • Solstrejf og smukke farver er også indbegrebet af efterår for mig. Selvom der kan være længere i mellem solens lune stråler, så sætter jeg ekstra pris på, når den kaster sig gennem små-afpillede trækroner og giver det flotteste skær. Bladene på jorden er våde, glatte og småklamme - men hvor er de egentlig flotte i farverne. Efterårets farveskala er virkelig smuk med rød, grøn, brun og orange.
  • Suppe i alskens afskygninger hører sig til. I forgårs ville jeg lave hokkaidosuppe, men græskarne havde desværre ikke nået supermarkedets hylder endnu, der hvor jeg handlede ind. Så det hungrer jeg altså lidt efter. I stedet bliver det kartoffel-porrer-suppe (med bacon, creme fraiche og hjemmebagte grovboller), der kommer på menuen i denne uge. I løbet af sæsonen vil jeg ud over græskarsuppe også lave denne tomatsuppe, denne ærtesuppe og en thailandsk kyllingesuppe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar