torsdag den 17. september 2015

Lidt om min efterårsgarderobe

Skyerne på himlen lige nu er faretruende mørke, og regnen rusker nærmest dagligt for tiden. Sommeren er både kalender- og vejrmæssigt et overstået kapitel, og jeg har derfor zoomet ind på den kommende sæsons garderobe. Langt det meste er også passende i løbet af vintersæsonen, så tingene på collagen er nogle, der vil kunne bruges i de næste mange måneder. Til vinter ville jeg dog tilføjer bl.a. en lækker hue i uld, lædervanter og et varmt pandebånd.

Overordnet er jeg til mere afdæmpede farver i det kølige halvår. Det er jeg egentlig også om sommeren, men der må alligevel gerne være lidt mere spræl på min garderobe, end jeg drømmer om her til efteråret. Blå, grå sort og dyb grøn hitter - og når jeg holder mig inden for den farveskala er tingene også langt nemmere at sætte sammen til mange forskellige outfits.

Meget på collagen ejer jeg allerede (eller noget der ligner til forveksling), og andet er noget, jeg har seriøst i kikkerten. Blandt andet overvejer jeg kraftigt at investere i lækre vinterstøvler i læder, en silke t-shirt og et par bukser i habitsnit.

Overtøjsmæssigt har jeg allerede den quiltede, blå jakke. Og jeg bor i den for tiden. Desuden har jeg også en sort læderjakke, som jeg har skambrugt i mange sæsoner nu. Disse to jakker bliver essentielle her i efteråret, og så erstatter jeg dem med min tykke vinterjakke, når kulden sætter ind.

Jeg har mange kjoler. Alligevel kunne jeg sagtens finde på at tilføje en fin, draperet hverdagsagtig af slagsen til samlingen. Typisk kigger jeg efter Stine Goya, som den grønlige kjole er fra, da jeg gerne vil have en kjole i god kvalitet, som jeg kan bruge om og om og om igen. En draperet kjole med et afdæmpet mønster eller noget struktur i stoffet ville også komme på ofte. Det er så rart og nemt med hverdagskjoler, når man ikke orker de store outfit-tanker en grumset, efterårsmorgen.

De høje støvler fra Ganni bor allerede i mit skoskab. Jeg får slet ikke brugt dem nok, da jeg endnu ikke er mester i høje hæle. Disse er dog nogle af de mere behagelige, og så pepper de alting lidt op. Jeg vil fokusere på at tage dem på noget oftere og blive bedre til at gå i dem - inden der kommer islag og sne! De flade læderstøvler har jeg forelsket mig hovedkuls i. Jeg kunne godt bruge et par nye vinterstøvler, og disse er nogle af de pæneste, jeg længe har set. De går til både kjole, nederdel og et par jeans.

Jeg mangler gode t-shirts i mit skab. En i silke kunne meget vel være ny beboer i bunken, omend jeg er lidt usikker på pasformen. Den skal i hvert fald lige prøves på først, da jeg jeg drømmer om en t-shirt i et lækkert materiale, der hverken er helt figursyet og stram eller helt loose fit og uformelig. Min kommende t-shirt skal helst være sort, navyblå eller mørkegrå, da den så kan sættes sammen med langt det meste i bukse- og nederdelskategorien.

Uldhalstørklædet glæder jeg mig faktisk til at finde frem fra skuffen. Det har ligget der siden sidste vinter, og det trænger til at blive luftet. Et stort/langt halstørklæde redder mig gang på gang, når jeg skal cykle på arbejde i alt slags vejr. Og så synes jeg, det toner ens outfit lidt ned på den afslappede, men stadigt præsentable, måde.

Skinny black jeans er bare en favorit hele året rundt. Jeg kylede mange penge efter nogle fra Acne Studios i foråret, og de kommer helt sikkert også på mange gange i løbet af efteråret og vinteren. Jeg er glad for den "brugte" vask, der gør mine sorte jeans lidt mere interessante, end hvis de var kulsorte. Et par navyblå, sorte eller mørkegrå habit-agtige bukser måtte gerne flytte ind hos mig. Jeg lurer på dem på collagen, da jeg er ret vild med farven. Kan se dem blive brugt sammen med både t-shirts og strikbluser.

Jeg har allerede en masse lækkert i strik. Min garderobe rummer både de mere tætsiddende (og vildt lækre!) pullovers i navyblå og bordeauxrød, en tætsiddende cardigan i lysegrå, en løstsiddende, oversized lidt grovstrikket bluse og en lang, åben cardigan med lommer. Alle tingene er i en eller anden form for uld (f.eks. lammeuld eller mohair). Måske skal der flytte endnu en lidt grovere strik ind - men jeg svinger mellem en pullover som på billedet eller endnu en lang, åben cardigan.

Selvom sommeren er lagt bag os, så griber jeg ofte ud efter mine solbriller på kommoden, inden jeg forlader hytten. Efterårssolen kan være ret skarp, og det har været ret nødvendigt med solbriller en del dage det sidste stykke tid. Jeg elsker at forlænge sommerfornemmelsen ind i efteråret ved at tilsætte mine Ray-Ban solbriller, som går til stort set hele min garderobe.

1 kommentar: