tirsdag den 27. oktober 2015

Fødselsdagsweekend

Den forgangne weekend stod på god, gedigen fødselsdagsfejring. Som jeg nævnte i mit tidligere indlæg, så fyldte manden 28 år i lørdags. Sådan en begivenhed går ikke uset forbi i vores husholdning.

Allerede torsdag drog jeg i Bilka for at handle ind til lækre fødselsdagsboller og to forskellige kager. Fredag eftermiddag og aften var afsat til oprydning på alle kvadratmeter og forberedelser til dagen efter. Blandt andet havde vi valgt en kage, der skulle laves dagen før. Det var mere eller mindre bevidst, at en af kagerne skulle have den egenskab, da vi så ville have lidt bedre tid lørdag. Vi kastede os ud i brownie med saltkaramel-topping (vi brugt denne opskrift). Jeg kunne dog ikke finde Dulcey, så vi lavede selv noget karamelliseret hvid chokolade, der kunne anvendes. Det tog så lige halvanden time, hvor der skulle røres hvert tiende minut, at lave den slags! Kagen blev dog færdig, og vi var begge helt kvæstede, da vi drog mod drømmeland.

Klassisk fødselsdagsbord, hvor brunsvigeren spiller en yderst vigtig rolle :-)

Lørdag listede jeg op allerede klokken 06.30. Desværre er soveværelset gennemgangsrum i vores lejlighed, så det er en umulighed ikke at vække hinanden, når man vimser rundt om morgenen. Jeg tog til bageren efter rundstykker og brunsviger. Ægte, snasket, fynsk brunsviger og at starte dagen heeelt nede i gear ved et hyggeligt morgenbord er efterhånden tradition, når en af os fylder år. Fødselaren blev vækket med min noget rustne og morgentrætte sangstemme klokken syv. Manden fik sin gave fra mig, som var en tur til Prag, så morgenmaden blev indtaget, mens vi knævrede løs om byen, seværdighederne, kulden og potentielle hoteller/lejligheder. Vi drager af sted mod den smukke by til januar, så der skal pakkes varmt tøj og nydes varm kakao i rå mængder!

Inden gæsterne kom klokken 14, skulle vi nå at rydde resten op, gøre rent overalt, bage 48 fødselsdagsboller, bage brunsviger (jep, jeg fik dobbelt op på den fynske delikatesse den dag), dække op og brygge litervis af kaffe. Heldigvis kom mine forældre en halv time før de øvrige gæster med deres vaskeægte kaffemaskine under armen, så vi kunne nå at fylde nogle kander på forhånd. Vi har selv kun kaffekapsler og stempelkaffe, og ingen af disse varianter fungerer til familiefødselsdage.

Gæsterne smuttede igen klokken 17, hvorefter vi fladede ud et par timer. Aftensmaden var fancy burgere og lækre øl. Vi gik trætte, mætte og glade i seng den aften. Sådan bliver man altså fejret her i huset, når man fylder 28 og sågar på en lørdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar