torsdag den 25. februar 2016

Lækker mexicansk kyllingelasagne

Jeg har en tendens til at proppe de samme opskrifter på vores madplan uge efter uge efter uge efter... Og til sidst kører jeg træt i wok, tomatsuppe og ovnbagt kyllingefilet med grovpasta til. Det ville være så ærgerligt at smide gode retter på porten, bare fordi jeg mangler kreativitet på madfronten.

Derfor kiggede jeg lidt i gamle madplaner (hurra for at have dem på computeren i ét dokument og mange af dem her på bloggen) og afsøgte det store internettet en anelse. Internettet er jo den rene syndflod af lækre opskrifter og madinspiration. Siger nogen i øvrigt stadig internettet? Eller bare "nettet". Det virker lidt skørt at bruge "nettet", når man formulerer sig skriftligt, synes jeg. Nå, men min søgning gav pote. Jeg kom i tanke om en ret velsmagende lasagne, som jeg tidligere har lavet, så den måtte genskabes.


Min søgen endte hos Pernille, som har udgivet opskriften i dette indlæg. Jeg har stort set fulgt opskriften, så I kan sagtens følge hendes opskrift og få et drøn lækkert resultat. Jeg ændrede en anelse, så jeg giver jer min version herunder. Der var nok til aftensmad til os begge og et pænt stykke til min madpakke dagen efter :-)

Ingredienser
325 gram kyllingefilet
Lasagneplader (jeg brugte 7-8 stykker)
Fedtstof til stegning
500 gram frossen spinat
2 dåser hakkede tomater
Tomatpuré
2 løg
2 fed hvidløg
250 ml. madlavningsfløde
En skvat mælk (jeg målte den ikke af. Lige knap 2 dl.)
Paprika
Chili
Karry
Salt
Peber
Frisk, revet parmesan ost
Mozzarellaost

Fremgangsmåde
  • Tag spinaten ud af fryseren og lad den tø op. Pres så meget vand som muligt ud af spinaten før brug.
  • Skær kyllingen i mindre stykker og steg den i en gryde med fedtstof og lidt krydderi (karry, paprika, chili, salt og peber). Sæt kyllingen til side, når den er stegt.
  • Hak løg og hvidløg. Svits det i fedtstof i en gryde. Tilsæt hakkede tomater, tomatpuré, madlavningsfløde, mælk og krydderier (karry, paprika, chili, salt og peber). Mængden af krydderier er jo en smagssag, så sørg for at smag til senere.
  • Lad gryden med tomatsovsen simre 15 minutter. Tænd for ovnen (160 grader), så den er varm, når sovsen er klar.
  • Smør et ovnfast fad. Læg tomatsovs i bunden og plader ovenpå. Byg derefter to lag bestående af tomatsovs, kylling og spinat. Drys revet parmesan og mozzarellastykker ud over det øverste lag spinat.
  • Bag lasagnen ved 160 grader i 35 minutter.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar