onsdag den 6. marts 2013

Lækker speltotto

Vi fik speltotto her til aften med kyllingefilet ved siden af. Det smagte rigtig fint, så jeg vil lige dele opskriften herinde, som er kraftigt inspireret af denne. Jeg glemte helt at tage et billede, men det er heller ikke verdens mest fotogene ret ;-)

Opskriften var mere end rigeligt til tre personer (kærestens kammerat spiste med), så vi har en ret stor portion til overs til frokost i morgen. Vi fik jo så også kylling til, så speltottoen var ikke "hovedretten".

4 fed hvidløg
2 løg
4 gulerødder
Ca. 350 gr. champignon
1 liter grøntsagsbouillon (to terninger opløst i 1 liter kogende vand)
1 økologisk citrons skal (revet fint)
2 glas hvidvin
1 håndfuld frisk persille, der hakkes
Revet parmesan (2 håndfulde)
400 gr. speltkerner

Speltkernerne skylles. Løg og gulerødder hakkes og svampene renses og skæres i mindre stykker. Olie varmes i en gryde og løg, gulerødder, champignon og hvidløg (jeg pressede mine fed) steges i en stor gryde. Speltkernerne hældes i, og de steger med. Hvidvin hældes langsomt i, og den skal dampe væk under omrøring. Bouillon tilsættes herefter langsomt, og et par deciliter af gangen. Det koges ind ligesom hvidvinen. Der smages til undervejs og tilsættes evt. lidt salt (min blev nemlig slet ikke salt, selvom den opskrift jeg gik ud fra foreslog, at retten måske blev lige salt nok). Den revne citronskal tilsættes, når bouillon næsten er kogt ind. Retten er en smule flydende/tynd, men det hjælper parmesanen med at rette op på, når den tilsættes. Persillen vendes i, når retten skal serveres.

2 kommentarer:

  1. Mums, det lyder godt..
    Det skal helt sikkert prøves!

    SvarSlet
  2. Kæresten er stadig mest hooked på almindelig risotto. Men han kunne bestemt også lide denne, og så er den en smule sundere, når der ikke er smør i :-)

    SvarSlet