mandag den 14. oktober 2013

Lækre andebryster

Nej, der kommer ikke nogle frække billeder af små uskyldige dyr ;-) Til gengæld vil jeg lige dele vores aftensmad, da den smarte rigtig fint. Og vigtigst af alt, så er den nem at lave. Som mit sidste indlæg afslørede, skulle vi have andebryst med ovnbagte rødbeder og en hvidkålssalat til i dag. Havde lidt frygtet, det ville blive lidt svært eller stressende, men det gik ganske fint.

Ingredienser til to personer:
- To andebryster
- Salt og peber
- Cirka seks rødbeder (kommer an på størrelsen og ens sult)
- Olivenolie
- Frisk timian
- Et kvart hvidkålshoved
- Fire gulerødder
- En appelsin
- Cirka 75 gram valnødder
- En lille håndfuld frisk persille

Rødbederne, inden de røg i ovnen

Fremgangsmåde:
- Ovnen tændes på 210 grader
- Rødbederne skrælles og skæres ud i mindre stykker. De lægges i et ovnfast fad. Hæld en smule olivenolie over rødbederne og tilsæt salt, peber og frisk timian i små kviste
- Fadet sættes i ovnen. Der skal være plads til endnu et ovnfast fad (med anden) i ovnen, så jeg stillede fadet helt ovre i den ene side.

- Skær snit i fedtet/skindsiden på andebrysterne. Snittene skal gå igennem fedtet men ikke selve kødet
- Når rødbederne har været i ovnen i cirka tyve minutter skrues der ned til 160 grader
- Andebrysterne lægges med fedtet/skindsiden nedad på en kold pande. Skru op til moderat varme på blusset
- Når fedtet er ved at være smeltet væk, skrues der op til højere varme, så skindet bliver brunt og sprødt
- Kødet vendes og får et minut på kødsiden. Det tages af varmen og lægges i et ovnfast fag (jeg havde kommet en smule olie i fadet)
- Stil kødet i ovnen og giv det 15 minutter

- Mens kødet og rødbederne er i ovnen, skrælles der gulerødder, som rives på et rivejern
- Hvidkålene snittes så fint, som man ønsker
- Appelsinen skæres ud i mundrette stykker
- Valnødderne hakkes groft
- Gulerødder, hvidkål, appelsin og valnødder blandes sammen. Drys lidt frisk persille i salaten.

- Kødet tages ud og skal hvile i fem minutter. Herefter skæres det ud i stykker og serveres med rødbederne og salaten


Det færdige resultat i utrolig dårlig belysning (vi mangler lys over sofabordet!)

Retten var et hit hos os begge, så den ville jeg lige sende videre til jer. Jeg elsker sådan en frisk salat, og kål koster jo ingenting for tiden - skønt! Velbekomme og rigtig god mandag aften. Resten af min står på jobansøgning, lidt vasketøj, indpakning af pakkekalendergaver og kærestekys. Ikke en dårlig mandag aften efter min mening.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar