torsdag den 22. maj 2014

Turen går til Berlin

For efterhånden længe siden, nærmere betegnet den sidste dag i februar, fik jeg den skønneste gave af kæresten. Min fødselsdagsgave var nemlig en forlænget weekend til Berlin, som vi aftalte at tage på her en gang i foråret. Og det er blevet tid til den seriøst tiltrængte tur nu!

Billedet er lånt herfra: http://www.freedigitalphotos.net/images/agree-terms.php?id=100225921

Vi tager af sted på næste torsdag, og så er vi der til på søndag. Oprindeligt ville vi have taget toget dertil, men da vi ramler ind i helligdag er billetterne psykopatdyre. Det kan faktisk ikke betale sig for os at vælge offentlig transport, så vi sætter nøglen i Peugeot'en og drøner sydpå hen ad eftermiddagen. Vi regner dog slet ikke med at bruge bilen, når vi først er ankommet, da U-bahn er et langt mere oplagt transportmiddel, når det er en storby, vi skal til.

Nu vil det spændende - Hvad skal vi opleve? Jeg var der i 2004, men har ikke været der siden. Kæresten har aldrig besøgt byen. Så vi tænker, at det skal være en god blanding af de helt klassiske turiststeder (Brandenburger Tore, Fernsehturm, Checkpoint Charlie...), shopping (Primark for alvor!) og hyggelige områder/steder, hvor der kan findes god mad og drikke.

Jeg har lagt mærke til, at der er skudt en del Berlin-guides op her i blogland på det seneste. Men i al min forberedelse-til-specialestarts-forvirrethed, har jeg ikke fået bogmærket eller noteret mig nogle af dem. Og nu har jeg naturligvis glemt alt om, hvem der har lagt dem op.

Så hvis I har et godt fif, et lækkert sted, en god oplevelse eller noget andet, så skyd endelig løs i kommentarfeltet. Det ville være så lækkert med lidt læserhjælp, så vi ikke render forvirrede rundt og ikke når at opleve alt det, som er det bedste af Berlin :-)

5 kommentarer:

  1. God tur! Berlin er en fantatisk by :)

    Kan anbefale:

    Rittersport schokowelt
    Forladte forlystelsespark ved Spree
    Pizzaer på Il due Forni som ligger i Prenlauer Berg området
    Området omkring Simon dach Strasse/Oranienstrasse - fede butikker, cocktailbarer og hyggelige cafeer
    bauhaus museet
    DDR museet lige ved Berliner Dom/museums insel

    Og spis en gid kebab i Kreuzberg og i området ved Rosa Luxembourg Platz!

    SvarSlet
  2. Og skal i have en øl, så prøv baren Klo - toilet tema og kitsch for alle pengene. Med øl i piskolber og schlager musik på anlægget. En oplevelse!

    SvarSlet
  3. Berliner Unterwelten - guidet tur i bunker fra 2. verdenskrig. Det er SÅ spændende!

    Vafler med is på hos Kauf Dich Glücklich

    Vietnamesisk og thaimad er billigt i Berlin. F.eks. hos Monsieur Vuong - men der er findes mange steder til gode priser.

    Jeg kan godt lide området Kreuzberg - bare at gå rundt der og opdage, gå ind på en mærkelig café og få kaffe osv.

    Kadó er en butik, der KUN sælger lakrids. I alle afskygninger. Man kan blande sin egen pose hos de søde ekspedienter i en fin papirspose, og prisen bliver slået ind på et gammeldags kasseapperat :)

    Ja, Prenzlauer Berg er også et hyggeligt område - Kastanienallé med Café Napoljanska som er totalt lyserødt og mintfarvet og lidt for meget, men også meget fint:)

    Jeg kan anbefale bloggen Oh My Pretty Things - der er mange gode Berlin-tips se her: http://ohyouprettythings.dk/?cat=14

    Åh jeg vil også til Berlin..

    SvarSlet
  4. God tur! Det er en skønby :D

    - Anne

    SvarSlet
  5. I er så søde alle tre. Mange tak! Vi skal spise på The Bird i Kreuzberg, så der skal det område helt sikkert tjekkes ud :-)

    Og så får vi nok slidt skosålerne godt op, når vi skal rundt til alle de sædvanlige must-sees.

    Ih, hvor jeg glæder mig!

    SvarSlet