torsdag den 4. september 2014

Noget om drømmestolene, der flyttede ind

For en lille uges tid siden ringede fragtmændene på døren og slæbte vores sidste fire bryllupsgaver op i lejligheden. Vores spisebord er nu i det allerfineste selskab af fire sorte Y-stole med lyse sæder, og drømmestolene er dermed flyttet ind i den lille odenseanske hule.

Jeg har længe været træt af vores gamle og slidte IKEA-kedeligheder, der stod og tronede i spiseafdelingen af stuen. Nu er det forvandlet til noget nær mit yndlingssted i hele vores hule, og jeg bliver så glad af at se på de smukke stole. Virkelig lækkert design, der i den grad har opgraderet vores hjem. Manden er heldigvis enig og fan af de nye indflyttere.




Vi fik en uanet og enorm mængde gode bryllupsgaver. Det har været et absolut minimum, der har skulle byttes. Verdens bedste gæster, dem til vores kærlighedsfest naturligvis, har simpelthen ramt rigtig meget plet. Nogle har købt ting, der stod på vores ønskeseddel og som vi har sukket efter længe, og andre har selv udtænkt, hvad manden og jeg lige gik og manglede. Begge dele sætter vi kæmpestor pris på. Jeg går dagligt og bliver helt gennemglad af alle de gaver, der bryder vores lejlighed.

Sammen med drømmestolene står en ordentlig portion vasesmukhed. Den store vase fra Royal Copenhagen i Blå Mega Riflet er en fryd for øjet. Lidt en af de ting, der er i den dyre ende af, hvad man selv lige går ud og slynger efter lidt nips til stuen, men vi fik den heldigvis i bryllupsgave. Jeg har ikke savnet IKEA-stolene et eneste sekund, og det første jeg gjorde, da jeg handlede ind i sidste uge var at snuppe to lyserøde buketter med små blomster, så vasen kunne komme til sin ret. Friske blomster gør altså en verden til forskel på hyggebarometeret.





Manden mener, at vi skal have et nyt spisebord, hvilket jeg ikke er helt enig i, haha. Jeg elsker vores teaktræsbord, og selvom jeg var lidt forsigtig omkring at beslutte mig for de sorte stole, så elsker jeg sammensætningen. Wegner-basserne bryder bordets træfarve uden det ser rodet eller malplaceret ud. Men vis mig lige den stue, hvor disse firbenede designlækkerier ikke ville se tæskelækre ud? Jeg kan ikke forestille mig et rum, hvor de ikke ville tage sig godt ud.

Temmelig voksent og ægteskabsagtigt at gå fra IKEA-stole, der koster 699,- for fire styk inklusiv et spisebord, til ens drømmestole, som absolut ikke ligger i letvægtsklassen rent prismæssigt, ik? Det er pludseligt langt mere attraktivt at indtage dagens måltider ved spisebordet, selvom der fortsat er knivskarp konkurrence fra flimmerkassen og sofaens blødhed. Hvis det her er voksenlivet som gift kvinde, så kan det altså bare komme an for fuld skrue.



Har I også nogle drømmestole til spisebordet eller andre steder i hjemme? Og har I et favoritsted derhjemme, som af en eller anden grund emmer af hygge og rarhed? Vi fik blandt andet også en skøn læderlænestol til brylluppet, der står lige ved siden af spisebordet. Endnu et IKEA-design måtte lade livet for lidt mere luksus, og det er imponerende, hvor meget en ny lænestol kan ændre et rums udtryk. Den må jeg vise jer en anden god gang.

Mit sted må være blevet her ved spisebordet. Især fordi der kombineres genbrugsguld (spisebordet) med lækre træstole, kongeligt porcelæn, et hjemmemalet farvemiskmask på væggen og en rumdeler (der ikke kan ses så meget på billederne), hvor der står flotte og personlige ting ovenpå.

2 kommentarer:

  1. De er SÅ flotte! Lækkert og klassisk design, er jeg klart mest til :-) Drømmer også om y- stole eller Myren. Er så træt af at se på fx Eames stolene alle steder..

    SvarSlet
  2. Hvor er de bare smukke!! Dem glæder jeg mig til at afprøve :D

    Det kan godt være, at Eamesstolene er overeksponerede - særligt i kopierede versioner. MEN. Jeg drømmer nu stadig lidt om dem. Og de må gerne være i forskellige farver, der komplimenterer hinanden. F.eks. grøn, orange, gråblå..... Og så må de rigtig gerne have lidt patina og skrammer, det synes jeg bare er hyggeligt!

    Men indtil videre er vi også rigtig glade for vores stabel-bare Ikea stole, de er sindssygt praktiske i vores lille leljighed og ok pæne samtidig med :)

    SvarSlet