lørdag den 6. december 2014

Julefavoritter

Sidste år skrev søde Rebekka det her indlæg om hendes julefavoritter, og jeg elsker sådan nogle indlæg. Det oser af julestemning, og på trods af specialetravlhed (under to uger til aflevering!), så har den rare fornemmelse af jul sneget sig ind på mig. Hermed lidt af mine julefavoritter :-)

Yndlingsjulesang:
Generelt er jeg vild med klassiske ala "Driving home for christmas", "It's beginning to look a lot like christmas" og "Happy Xmas (War is over)". Der ud over ELSKER jeg julekalendersange, og jeg skamhøre playlister på min mobil med de bedste fra DR og TV2. Nissebanden, Pyrus, Krummernes Jul, Julestjerner og lignende. Har desuden en svaghed for Kim Larsens udgave af julesangene.



Yndlingsjulekalender:

Jeg kan umuligt vælge én. Helt alvorligt, så er jeg mere end almindeligt vild med julekalendere. Også selv om jeg godt ved, at det hele ender lykkeligt, og julen bliver reddet i sidste ende ;-) Blandt de bedste er Pyrus (Alletiders Jul, Alletiders Nisse og Alletiders Julemand og ikke, jeg gentager IKKE, Alletiders Eventyr, den var horribel!), Nissebanden i Grønland og Krummernes jul. De nyere synes jeg faktisk har været rigtig gode her i blandt Jul i Valhal, Pagten, Julestjerner og Tvillingerne og Julemanden. Jeg kan i øvrigt se julekalender året rundt. Havde en tradition med en barndomsveninde om at ligge på sofaerne i pyjamas en god del af sommerferien og se Pyrus.



Julemaden:

Menuen afhænger af, om vi holder jul med mandens eller min familie. I år holder vi med mandens og der er det traditionelt flæsesteg, brunkartofler, hvide kartofler, sovs, rødkål, rødkålssalat og noget ribs- eller paradisæblegele. Til dessert er der frugtsalat. Manden og jeg savnede dog andestegen, så sidste år kokkerede vi selv en andebryststeg og i år laver vi en hel andesteg. Desuden laver mandens bedstemor ris ala mande de år, hvor vi er med til jul. Der er intet på sådan et julebord, jeg ikke kan lide, så jeg spiser det hele (også salaten og frugtsalaten, haha). Der snackes konfekt og småkager før og efter det store måltid.

Yndlingsjulesmåkage:
Endnu et svært valg! Tror det er vaniljekranse. Og ellers pebernødder bag med Lagkagehusets opskrift. Af andre søde juleting er jeg besat af brændte mandler, mandler med lakrids og hvid chokolade, honningkager og konfekt.



Bedste julegave: 

Hvert år har jeg fået lige det, jeg ønskede mig. Så hvert år som barn indeholdt en ny "bedste julegave". Mindes jeg fik en Melanie B Spice Girls Barbie, som jeg ønskede mig overdrevet meget. Den forblev min yndlings-Barbiedukke. Jeg kan huske, jeg for cirka fem år siden fik et digitalkamera af mine forældre, som jeg blev rigtig glad for. I mine unge teenageår fik jeg et par Dieselbukser, mener det var af min farmor og farfar, som jeg virkelig havde drømt om, da de var meget dyre. Mine forældre gav mig i 2003 en brun vinterjakke, som jeg knuselskede og brugte lige indtil for nogle år siden, hvor den gik i stykker. Manden har givet mig de smukkeste øreringe, den lækreste dobbeltdyne og en iPod med sød tekst indgraveret, som også har gjort indtryk.

Mindst heldige julegave:
Jeg kan ikke huske en dårlig julegave. Der har sikkert været nogle, jeg blev småskuffet over som barn, men jeg kan simpelthen ikke huske dem. Så det må være noget tøj, der ikke har passet i størrelsen. Det kunne dog nemt fikses ved at bytte det til den rette ;-)


Selskab juleaften:
Igen afhænger det af, om det er min eller mandens familie tur til at få os på visit. Når vi holder med manden er der ud over os svigermor, svigerfar, mine to svigerinder, svigermors kæreste og svigerbedste (mandens farmor). Holder vi med min familie er der, ud over manden og jeg, mine forældre, min bror, min farmor, min farfar, min faster, min onkel og mine to fætre.

Yndlingsjulepynt:
Lige efter vores bryllup købte manden og jeg en lille trægris i rød, som for første gang i år er kommet på vores minijuletræ. Den er jeg ret glad for, da den minder mig om den mest fantastiske kærlighedsfest. Ellers er jeg rigtig glad for det, jeg har arvet fra mine forældre, da det minder mig om min barndom, eller fået af mine veninder i pakkekalender. Vi har desuden en lyskæde, som jeg har fået af mine forældre, som hænger rundt i vores vindue året rundt, den giver så hyggelig stemning.


Julekalendergaver:
Den stod på pakkekalender fra mine forældre (nok primært min mor, der agerede nisse) indtil jeg var næsten 20 år. Jeg elskede det og blev aldrig træt af det, selvom min bror valgte adventsgaver, da han blev teenager. For mig var det magisk med en lille og sød gave hver dag i nissesækken. Nu får jeg pakkekalender af mine to dejlige veninder. Indtil i år har vi givet hinanden pakkekalendere alle tre, så jeg fik en hel kalender fra hver og dermed havde to gaver at stå op til hver morgen. I år har vi skruet lidt ned for antallet, så vi er gået sammen to og to om at lave pakkekalender til den tredje veninde, og vi har derfor "kun" købt 12 til hinanden i år.

Julekatastrofer:
Der har vist ikke været deciderede julekatastrofer. I så fald har jeg lykkeligt fortrængt dem. Dog var der en mindre krise det første år, vi holdt med mandens familie. Bedstemoren lavede ris ala mande kun for min skyld (vi var dog fem i alt, der endte med gerne at ville have det), og hun var så glad for at gøre det for mig, så jeg kunne føle mig lidt hjemme. Da vi skal lune kirsebærsovsen viser det sig, at hun har taget fejl og købt jordbærsovs. For mig gjorde det ikke så meget, da det smagte rigtig fint alligevel og var jordens sødeste tanke at lave det bare til mig. Bedstemoren derimod fik vist ødelagt lidt af sin juleaften over den lille fejl, så der var lidt krisestemning, lige da det blev opdaget, at hun havde købt forkert. Og så er det, i mine øjne, lidt kritisk, at vi ikke går rundt om juletræet i mandens familie.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar