tirsdag den 3. februar 2015

Hjemvendt

Så er jeg hjemvendt fra verdens dejligste bryllupsrejse. Dette bliver dog ikke et meget langt indlæg om turen. Jeg håber i stedet på at fortælle om den dag for dag (eller New York, Big Island og Maui for sig i hvert fald), når vi en gang er kommet bare en lille smule på plads og har fået fodfæste i hverdagen igen. Og ikke mindst, når de helt uoverskueligt mange billeder på vores kamera er sorteret en smule. Alle billederne på dette lille glimt af ferien er bare fra min telefon, da det absolut var det hurtigste og nemmeste fra min placering under dobbeltdynen på sofaen.

Jeg er i hvert fald tilbage, og jeg har nærmest savnet at få afløb for min skrivekløe og klaske nogle indlæg sammen her i mit digitale univers. Så det satser jeg på at bruge noget tid på de kommende bare dage. Lige nu er der et gigantisk jetlag, en proppet kuffert og helt vanvittigt mange indtryk, som jeg lige skal have fikset. Indtil da kan i få ni øjeblikke fra vores fantastiske, oplevelsesrige dage i USA.

Men lige nogle helt korte facts, højdepunkter eller tilfældigheder fra vores rejse i punktform:
  • Vi fløj direkte fra Kastrup til New York d. 17. januar. Vi havde fire dage i byen, inden vi fløj mod Big Island med en mellemlanding i San Francisco lufthavn. Efter Big Island tog vi til Maui. Og hjemturen var fra Maui til San Francisco, til New York og så til Kastrup. Hjemturen klarede vi immervæk i ét stræk
  • Der er en tidsforskel på 11 timer fra Hawaii til Danmark. Så vores tidsfornemmelse er vendt stort set så meget på hovedet, som den overhovedet kan være
  • Det er ret syret at tænke på, at New York og Hawaii er inden for samme land. Det føles som to vidt forskellige ferier, vi har været på i to forskellige lande. For det første rejste vi var øsende regnvejr (og efter vores afsked snestorm) i New York til næsten 30 graders sol på Big Island og Maui. Desuden er der 5 timers tidsforskel mellem de New York og Hawaii - og det er altså som nævnt det samme land, man befinder sig i. For slet ikke at nævne forskelle i kultur og natur.
  • Vi så musical på Broadway (første billede på collagen), som kostede os omkring 1000 kroner per billet. Alene åbningsscenen var de penge værd, og vi var enige om, at vi gerne havde betalt det dobbelte for at se stykket og fortsat været ovenud tilfredse. En kæmpe oplevelse!
  • På Big Island var der bølger så vilde, som de ikke havde oplevet det i ti år. Det betød desværre en lukket nationalpark, som vi gerne ville have set. En stor del af oplevelserne på øerne i Stillehavet er afhængigt af dets gøren og laden.
  • Folk på Hawaii gør flittigt brug af håndtegnet "shaka". Når man kører forbi hinanden i biler, når man går forbi hinanden på gaden, når man forlader en butik, når man har haft en kort samtale, osv., så fyrer de lokale ofte sådan et tegn efter en. Se selveste Barack Obama og konen vise tegnet her.
  • Jeg har aldrig set så smukke solnedgange som på Big Island og Maui. Særligt fra toppen af et fire kilometer højt bjerg på Big Island, hvor solen gik ned under skyerne og alle regnbuens farve lyste himlen op. Ingen billeder kunne gengive det syn, vi mødte.
  • Vi købte snorkling-udstyr på Big Island, men vi kunne først afprøve det på Maui på grund af det vilde vand. Allerførste gang vi snorklede, svømmede en havskildpadde lige under os. Vi var ret uforberedte på at se den og egentlig på vej ind mod stranden igen, da den bare pludseligt dukkede op og lige under os.
  • To vigtige hawaiianske ord; "Aloha" og "Mahalo". Hej/farvel og tak. Dem kommer man langt med, og så snakker befolkningen jo naturligvis også amerikansk som resten af landet.
  • Naturen er så unik og gennemgående smuk på begge øer, at man til sidst slet ikke tænker videre over at køre forbi vandfald, lavasten, regnskovslignende bevoksning eller klippeafsatser. Man vænner sig nærmest til det efter de først ti-tyve gange. Det gør det dog ikke mindre smukt, vi hev bare ikke kameraet frem hver eneste gang, haha
  • Fra Big Island til Maui fløj vi i det mindste fly, vi begge nogensinde har set. Vi var ti ombord inklusiv to piloter. Og flyet var fyldt op.
  • På en bådtur, hvor vi skulle snorkle, svømmede en sæl omkring vores båd i mange minutter. Der findes altså kun lige over 1000 dyr af denne art, som er yderst truet. Og det er meget sjældent, den svømmer rundt der, hvor vi sejlede.
  • Vi spiste burgere, der er kåret blandt hele USA's bedste (se billedet på collagen). Biksen hvor de købes gør ikke noget væsen af sig og ligger i en lille by på Big Island. De var helt forrygende - særligt skyllet ned med milkshakes
  • Både New York og Hawaii er steder, som jeg slet ikke føler, jeg er færdig med at opleve. Rejsen hjem, fra vi forlod lejligheden på Maui til vi var i lejligheden i Odense, varede dog omkring 26 timer og indebar tre forskellige fly og en togtur hjem fra Kastrup. Da jeg lukkede øjnene for en lur, der endte med at vare fem timer, havde jeg ikke sovet i over 38 timer. Så der går nok lidt (maaange år) før vi har råd og tid til at rejse om på den anden side af jorden igen. New York er dog lidt mere realistisk, da det "kun" tager omkring syv timer i fly.

1. Velkommen hjem smukke, jeg har "slugt" dette indlæg med begejstring, og glæder mig til at se og læse mere om jeres rejse.

Åh, Lion King er bare SÅ fantastisk!! Nu fik vi crazy last-minute ståpladser i London til billige penge - MEN vi havde gladeligt betalt meget mere, for det var da det smukkeste/flotteste NOGENSINDE! Ej, den SKAL jeg bare se igen den musical. Både Rasmus og jeg tudede til åbningscenen!! Så fantastisk!

De der burgers lyder i øvrigt også virkelig awesome.... Det lyder det der lille fly til gengæld ikke til at være ( :-O )
    Puh, det er bare sådan noget der gør, at jeg ikke tør rejse alt for eksotiske steder hen -.-

Glæder mig til at se flere billeder, især fra hawaii, som jeg slet ikke kender noget til :)

1. Lion King var så vildt. En af de største oplevelser længe og slet ikke sidste gang, jeg er til en musical på Broadway!

Jeg lider, åbenbart, af flyskræk (det har udviklet sig inden for de seneste par år), så jeg var ikke videre begejstret for nogle af vores flyvetur - hverken i store eller små fly, haha.

Hawaii er noget helt særligt, og jeg kan næppe gengive det retfærdigt hverken her eller "live", når vi ses. Men jeg vil prøve.

/Line

2. Det lyder fuldkommen uforglemmeligt! Jeg drømmer mig lige lidt væk i dine billeder og ord.. Og glæder mig til mere :-)

1. Det var netop uforglemmeligt. Vi tog så mange oplevelser og minder med os hjem i kufferterne!

3. Lyder fortryllende, fedefede oplevelser :D

-Anne

1. Helt igennem. Og både de store og små oplevelser var helt unikke og noget vi oplevede i fællesskab, så det var helt perfekt. Håber jeg kommer til New York og Hawaii igen - jeg er slet ikke færdig med de steder.

/Line

4. Det lyder virkelig, virkelig som en fantastisk rejse! Glæder mig til, at det bliver min tur :-)

1. Det var det helt sikkert også. Står du også overfor at skulle til Hawaii/New York eller på bryllupsrejse? I så fald, så skal du glæde dig :-)