fredag den 17. juli 2015

Glimt fra Korsika: Bastia og vores hotel

Vi har været i sommerhus siden i onsdags, men nu er vi hjemme igen. Og her har jeg adgang til billederne fra vores skønne tur til det franske. Dette indlæg bliver med proppet med billeder fra byen Bastia, der ligger nordøst på øen, hvor lufthavnen vi fløj til ligger og billeder fra vores hotel, der ligger lige nord for byen.

På grund af omkring to timers forsinkelse fra Barcelona, hvor vi mellemlandede, ankom vi først til hotellet lidt i et om natten. Så torsdag aften fik vi ikke noget ud af. I stedet hoppede vi i seng og sov helt til klokken ti om fredagen, hvor vi besluttede os for at gå ind til Bastia, som er en af øens større byer.


På et lille torv i byen var der denne dekorative vandinstallation. Vi snakkede om, om hun mon græder eller drikker - og vi kom aldrig til en konklusion, før vi gik videre. Ruten vi gik i byen var en, der er beskrevet i rejsebogen fra Lonely Planet. Rejsebøger fra dem vil jeg i øvrigt på det kraftigste anbefale. De slår "Turen går til..." med flere længder, og vi har nærmest ikke brugt andet, de seneste gange vi har været udenlands.




Inde i kirken, der er lidt speciel med sine to tårne, tændte vi hver især et lys. Jeg tændte et for min mormor, som er det i forgrunden på billedet. Manden tændte et for sine to afdøde bedstefædre. Der er altså en helt særlig stemning i kirke, og særligt de katolske er ret vildt pyntede og udsmykkede.




Vi kom også et smut ned omkring havnen, hvor der var nogle flotte, farverige huse. Her nød vi i øvrigt rigtig god is, inden vi gik op til citadellet på toppen af en bakke. Isen var fantastisk, men vaflen var slet ikke noget værd. Fremover spiste vi kun is i bæger :-) Havnen var rigtig hyggelig, og oplagt at lægge vejen forbi, hvis man er i Bastia.


Inden vi gik helt ned fra bakken, hvor citadellet ligger, var vi inde i endnu en kirke. Denne var en del mindre og ligger mere skjult end den med de to tårne. Til gengæld er den berømt for et ret sjældent og unikt krucifiks, hvor den korsfæstede Jesus er afbilledet er sort. Det skulle være fundet i havet i 1300-tallet.


Jeg faldt ret meget for de fine, farverige huse og bygninger, som er en stor del af Bastia. Særligt på dette billede synes jeg, at det er indfanget. Selvom der mangler lidt rødt/lyserødt, som der også var en del af i byens arkitektur. Der var nogle rigtig flotte udsigter flere steder i Bastia, og bjergene danner den flotteste baggrund.


Vi boede torsdag til lørdag på hotel Pietracap, der ligger tre kilometer nord for Bastia. Det ligger på vej op af et lille bjerg. Det var et rigtig fint hotel, som vi var tilfredse med. Udendørsarealet var super charmerende med en småvild og storblomstrende have, hvor poolen også befandt sig. Desuden var der ingen problemer med at tale engelsk til personalet (det kunne de næsten ingen andre steder, vi forsøgte os), wi-fi fungerede, morgenmaden var fin til prisen, vi havde terrasse lige ud til haven, og hotellet lå ret roligt og isoleret, da det ligger lidt uden for byen.




Haven indeholdt sågar et bordtennis bord. Manden og jeg spillede en del gange, og jeg må nok indse, at han har langt mere bordtennistalent, end jeg har. Dog måtte han indrømme, at jeg ikke var så dårlig, som han havde forventet, haha. Eneste minus ved hotellet, og særligt omkring bordtennisbordet, var, at den flotte og vilde have også betød, at der var mange insekter. Jeg blev ædt op af myg, når vi dystede i bordtennis, og der var generelt mange dyr i luften. Ud over det var udendørsarealet enormt kønt og ret eksotisk at befinde sig i.

Det var Korsika nok for nu. Efter vores to overnatninger på dette hotel blev vi hentet af min svigermor og min ene svigerinde. Vi boede sammen med dem i en uge i et lille hus på den sydøstlige del af øen. Meget mere om det, og flere billeder, en anden god gang. Desuden tænker jeg lige at redigere mine Instagram-billeder fra ferien sammen til en lille collage, som I også kan få at se.

Rigtig god fredag og weekend derude. Håber I nyder den, hvad enten den står på sommerferie og festivitas eller arbejde og regnbyger.

6 kommentarer:

  1. Hvor lyder og ser det idyllisk og typisk "fransk" ud - trods myg! Jeg gad virkelig godt opleve Korsika :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Korsika er også uden tvivl et besøg værd. Jeg gad godt tage 2-3 uger i streg, hvor vi boede flere forskellige steder på øen. Naturen er nemlig meget varieret med bl.a. mange bjerge på vestkysten og de lækreste strande på den sydlige del. Tror ikke, jeg er helt færdig med øen :-)

      /Line

      Slet
  2. Jeg er vild med Korsika, og drømmer om at komme tibage på vandreferie, når ungerne er store nok. Smukkere og mere alsidig natur finder man ikke mange steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er enig. Der er virkelig smukt og en meget interessant natur. Vi var kun på en mindre hike en enkelt dag, men jeg gad godt komme tilbage og vove mig ud på endnu flere. Jeg tror, jeg skal til Korsika igen en gang i fremtiden :-)

      /Line

      Slet
  3. Skønne feriebilleder, så kan jeg drømme mig lidt væk mens jeg sidder i regnvejret :D

    SvarSlet
  4. Nøj, hvor ser det bare skønt ud! Sikke nogle gode billeder I har fået taget. Smuk by og et lækkert autentisk hotel :)

    SvarSlet