mandag den 2. november 2015

En suppe selv manden kan lide

Som I nok ved, hvis I har læst en smule med herinde, så er det mig, der står for madplanlægning og langt de fleste madindkøb. Det er også mig, der svinger træskeen og taber saltskålen ned i gryderne. Manden klarer så til gengæld alt, hvad der hedder oprydning - så på den måde er jeg pænt godt tilfreds med arbejdsfordelingen her i firmaet :-)

Fordi jeg nærmest er enerådig på madposten, så er der næsten suppe på menuen hver uge. Jeg elsker suppe, det er ofte ret nem og ikke mindst billig mad. Manden er ikke helt så begejstret. Han hader ikke suppe, men han ville nok aldrig selv sætte det på en madplan. Og hvis han skulle, så var det med bacontern og nybagte boller som følgesvende.

Her til aften fik vi Tom Kha Gai, som er en thailandsk kyllingesuppe. Lige netop denne suppe glæder manden sig faktisk til, når den er på menuen. Ikke at den slår pizza, taco eller burgere, men den bliver heller ikke bare slettet eller notorisk undgået. Inspirationen kommer fra den lækreste suppe, som jeg fik på Nobelmuseet i Stockholm, da vi boede i Uppsala. Efterfølgende har jeg forsøgt at genskabe smagsoplevelsen selv, og det er endnu ikke lykkedes helt, men det nærmer sig.

Ingredienser:
Ca. 300 gram kylling skåret i tern
Smagsneutral olie
Salt
Frisk, revet ingefær (ca. 2 cm)
1-2 finthakket, frisk chili (jeg smider de fleste af kernerne væk)
1-2 fed hvidløg. Hakkes fint eller presses
1 dåse kokosmælk
1-2 lime
0,5 liter hønsebouillon
1 bakke champignon (renses og skæres i kvarte)
8-12 cherrytomater (renses og skæres i mindre stykker)

Fremgangsmåde:
Forbered alle ingredienserne ved at skære dem ud og skylle/rense dem, der kræver det. Varm olien op i en gryde og tilsæt ingefær, chili og hvidløg. Lad det stege nogle minutter (det skal begynde at dufte, og det må ikke blive mørkt eller branket). Tilsæt kokosmælken og bouillonen. Når det koger tilsættes kyllingen og limesaften. Suppen koger 10-15 minutter til kyllingen er tilberedt). Tilsæt champignon, tomat og smag til med salt. Kog suppen op igen.

I mange opskrifter er fishsauce også nævnt. Jeg har aldrig afprøvet retten, hvor dette har været tilsat, så måske er det prikken over i'et. Uanset hvad, så smager suppen også ganske glimrende uden. Noget jeg til gengæld skal have fingrene i næste gang, så det kan proppes i retten, er citrongræs.

Her til aften fik vi i øvrigt boller ved siden af, da vi havde nogle liggende i fryseren, som blot blev varmet op. Opskriften var, med lidt boller ved siden af, nok til to voksne.

Hvad er egentlig jeres yndlingssuppe? Jeg synes, det er svært at vælge én. Måske skal det være tomatsuppe ala denne, med creme fraiche eller mascarpone i, hvis jeg absolut skal pege på en enkelt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar