tirsdag den 10. november 2015

Madplan midt i en travl tid

For filan hvor tiden flyver. Jeg aner vitterligt ikke, hvor den flyver hen. Jeg ved bare, at jeg har tusinde ting om ørerne og inde i hovedet - der er travlhed og en alenlang fiktiv to-do-liste (den har der slet ikke været ro nok i mit hoved til at skrive ned, så den florerer bare i mit travle tankeunivers).

Både manden og jeg har en del at se til. Og så synes jeg i øvrigt altid, at november er en lidt sær måned. På sin egen måde er den hyggelig og en form for opvarmning til en af de dejligste tider på året - julen! Alligevel er den lidt kølig, klam og ikke mindst kulsort. Hvem slukkede lige for lyset klokken 17?! Det tidlige mørke suger altså en del energi ud af hverdagen, synes jeg. Blandt andet er mit løb (og motion generelt, ahem) gået helt og aldeles i stå, da jeg hverken orker eller har lyst til at pruste rundt i Odenses gader i mørke, regn og blæst.

Selvom speederen er lidt i bund for tiden, så har jeg forsøgt at planlægge aftensmåltiderne. Som altid giver det overskud, når jeg ved, at køleskabet og køkkenbordet allerede bugner med de ting, der skal forvandles til måltider i løbet af ugen. I dag handlede jeg ind til resten af ugen, hvilket giver en masse ro på madområdet.

Madplanen er alt andet end innovativ, eksperimenterende eller gourmet-lignende i denne uge. Desuden spiser vi ude flere aftener, hvilket har mindsket antallet af retter, jeg skulle hitte på. Vi kører på med nogle klassikere, som er nemme, velsmagende og afprøvet før :-)

Tirsdag: Vi fik frikadeller (min far laver nogle killer-deller, og vi havde en pose liggende i fryseren) med grov pastasalat til med bl.a. soltørrede tomater, agurk, majs, gulerødder og hjemmerørt dressing i
Onsdag: Wok med oksekød i tern, grøntsager, kokosmælk, karry og chilisauce. Vi får brune ris til
Torsdag: Yndlingstomatsuppen (se opskriften her) med en klat creme fraiche og nybagte boller til
Fredag: Min farfar har fødselsdag. Vi er inviteret på andesteg hjemme hos min farmor og farfar
Lørdag: Vi er inviteret ud til svigermor
Søndag: Hjemmebagte grove pitabrød med tun, en masse grønt og hjemmerørt dressing

Sådan helt ude af kontekst: Julestemningen er altså sådan i det helt spæde begyndt at snige sig ind på mig. Lur mig, om jeg ikke snart skrive en liste over alle de skønne ting, som jeg glæder mig til i den december måned. Jeg har desuden en 24 pakkekalendergaver, der skal pakkes ind før d. 20. november - det tænker jeg går snildt i selskab med julemusik, nisseøl og måske lidt juleslik ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar