søndag den 24. januar 2016

Fem ting der gør mig glad

Nyder I søndagens stilhed? Herhjemme er dagen revet helt ud af kalenderen. Den er i hvert fald dedikeret til at komme fuldstændigt ned i gear og bare slappe af helt ud til fingerspidserne. Manden er til håndboldkamp lige nu, og jeg er desværre ikke helt sluppet for en øm hals, tør hoste og lidt hovedpine. Det er dog slet ikke nok til at ødelægge mit gode søndagshumør!

I dag har jeg sovet længe, pakket mig ind i mit store uldhalstørklæde, dovnet foran computeren, klaret to tøjvaske og ryddet en anelse op. Inden længe hopper jeg i løbetøjet og sætter kurs mod mine forældre. Den står på et langt karbad, inden manden kommer ud til mine forældre, hvor vi skal spise. Mon ikke der skal ses en landsholdskamp i aften? Jeg kan kun forestille mig, at vi sidder klar med opbakning til de rød-hvide herrer. Kort sagt en rigtig rar søndag med afslapning, lidt praktisk og en løbetur til at tømme hovedet.

Jeg vil dele fem små ting med jer, som gør mig glad. Naturligvis gør kærlighed, rejser, et godt helbred og alt muligt andet mig også glad. Men i dag zoomer jeg lidt ind og deler nogle af de små hverdagsting, der kan bringe et smil frem.


Friske blomster er noget af det, som jeg øver mig lidt på. De er så flotte, de bringer lidt farve ind i vores hjem, og de pynter virkelig pænt på vores spisebord eller i en vindueskarm. Et af mine håb for 2016 er, at jeg bliver bedre til bare at købe en lille buket med hjem fra supermarkedet ind i mellem. Lige nu står der tulipaner inde i vores stue, fordi Rema1000 har haft dem på tilbud i den forgangne uge :-)


Nylagt neglelak. Det er måske en smule åndssvagt eller overfladisk, men jeg elsker følelsen af at have shinet mig selv lidt op på neglefronten. Neglelak er den bedste kur mod mit pilleri og bideri i mine negle, og når den lige er lagt, så nænner jeg aldrig at ødelægger den. Derfor lægger jeg typisk ny neglelak to gange om ugen - så jeg kan lade mine negle gro sig flotte og stærke i fred. Lige nu har jeg en skrigpink på, som jeg lagde i formiddags.


Snevejr. For mange mennesker er snevejr, vinter og frost lige med irritation. Frosne bilruder, glatte veje, forlænget transporttid og alt for mange lag tøj. Jeg forstår godt, at det kan være besværligt at komme ud af døren og af sted, når vinteren raser. Det ændrer bare ikke på, at snevejr gør mig glad. Der findes ikke ret meget her i verden, som gør mig mere glad på den måde, hvor det bobler helt nede i maven og jeg næsten ikke kan være i min krop af glæde. Snevejr er så magisk og smukt.


En lille hilsen. Det behøver ikke at være store ord, uendelige kærlighedserklæringer eller håndskrevne ord. Det kan være en sms, en post-it, en kommentar slynget ud i en bisætning. Det kan sågar være en snap på SnapChat. Jeg bliver altid så glad for en lille hilsen, uanset om det er fra manden, familien, veninderne, kollegerne eller kassedamen i mit supermarked. Vi burde være bedre til at smile lidt mere til hinanden, sige rare ting til vores medmennesker og sprede lidt gratis glæde. Lidt venlighed og en lille hilsen koster jo ikke en krone.


Lakridsthe. Normalt ville jeg kaste kaffe indenbords som det første punkt på en grå hverdagsmorgens dagsorden. Lige indtil jeg forelskede mig i lakridsthe. Særligt den fra Pickwick bliver flittigt indtaget. Jeg kommer allerbedst ud af starthullet, hvis jeg lægger ud med et stort krus lakridsthe og noget god morgenmad. Og så kan jeg snildt finde på at drikke et krus mere om eftermiddagen eller aftenen. Underligt nok så kan den varme drik gøre mig hverdagsglad. Det er ikke samme slags boblende eufori som med snevejret, men det er en god start på dagen og en fast del af min morgenrutine, som er afgørende for mit humør.

Hvad gør jer glade?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar